►
Referencie |
… Pozrieť si ich prišli asi
všetky tunajšie školy. Ja osobne som videla predstavenie umeleckej agentúry
MITU viackrát. Mala som možnosť porovnať dve podoby programu – jednu pre
deti základných škôl a tú druhú pre mládež a dospelých. Všetci sa mali čo
priučiť, zopakovať si. Veď aj v tejto našej prvotnej histórii starých
Slovanov sa objavili nové skutočnosti. Poviete si: zase nás chce niekto
vzdelávať – ale to iba pred predstavením. Forma, akou Zlata Tumová a jej
manžel Milan Tuma podávajú dejiny našich predkov, vás nenechá ľahostajným
ani voči tejto téme … … Predstavenie, ktoré som
videla, bolo tisícstošesťdesiate. Manželia Zlata a Milan Tumovci majú asi
jedinú umeleckú agentúru, ktorá sa venuje výchovno-vzdelávacím programom,
navyše zameraným na naše dejiny. Soľ slovienskeho chleba poznajú deti na
celom Slovensku, program sa stretol aj s veľkým ohlasom u odborníkov a
pedagógov. Aj deti ho vedia oceniť, nebýva zvykom, aby gymnazisti
prerušovali „výchovné podujatie“ uznanlivým potleskom. Tumovci však vždy
boli trochu komedianti. A tí si najviac zo všetkého cenia – potlesk. DEJEPIS Z VIDEA … Na základe stanoviska VÚP
Bratislava k výchovno-vzdelávaciemu programu „Soľ slovienskeho chleba“ a
vybraných ZŠ oznamujeme, že sa stotožňujeme s kladným hodnotením jeho
obsahovej a umeleckej úrovne. Originálny spôsob tematického spracovania
umožňuje rozšírenie vedomostí žiakov o živote starých Slovienov, o vývoji
našej štátnosti a pôsobení slovienskych vierozvestov na Veľkej Morave. … Program SOĽ SLOVIENSKEHO
CHLEBA som mal možnosť počuť a vidieť počas cyrilometodských dní v
Terchovej. Zároveň som vybadal niektoré nepresnosti, na ktoré som hneď
upozornil autora scenára a on moje pripomienky akceptoval. Program zapôsobil
na poslucháčov veľmi hlbokým dojmom a rozhodne ho treba vysoko kladnme
hodnotiť. Má znamenitý osvetový a výchovno-vzdelávací charakter. … Historický výklad podáva
formou dialógov a strieda ho citáciou (najmä zo Života Konstantina a Života
Metoda), básnickými prednesmi, vyslovuje otázky a hľadá odpovede. Po
zohľadnení pripomienok a oprave chýb môže predložený program „Soľ
slovienskeho chleba“ dobre spĺňať svoju výchovnú a vzdelávaciu úlohu. … Výchovno-vzdelávací
program „Soľ slovienskeho chleba“ súvisí s obsahom a učebnými osnovami
slovenského jazyka a literatúry v stredných školách. Forma spracovania a
štrukturalizácie sú primerané a motivačne účinné. Základný
literarnohistorický prístup k spracovaniu témy tvorí logickú štruktúru a
systém vhodný na využitie vo výchovno-vzdelávacom procese… … Nahrávku videli
pracovníci, ktorí sledujú obsah vyučovania literatúry a dejepisu v základnej
škole a na stredných školách. Všetci hodnotia obsah kazety v e ľ m i k l a d n e a nahrávku odporúčajú využívať ako veľmi účinnú učebnú pomôcku v procese
vyučovania literatúry, literárnej výchovy a dejepisu. Relácia je podľa
spomenutých pracovníkov ústavu urobená z hľadiska vecnej i didaktickej
podoby na profesionálnej odbornej úrovni, pretože funkčne využíva na
zvýraznenie myšlienok a na zobrazenie faktov a javov veľmi výstižne slovné,
obrazové, a zvukové výrazové prostriedky, ktoré v syntetickom celku pôsobia
veľmi účinne. … Celý projekt programu
„Ako bolo na počiatku“ má nielen informačný rámec, v ktorom sa môžu
nenáročnou, dosť rýchlou formou mladí ľudia dozvedieť nielen najzákladnejšie
veci súvisiace s kresťanstvom, ale aj hlboký etický odkaz súvisiaci s
hodnotami ako sú solidarita, odpustenie, delenie sa, empatia, hľadanie
pravdy. Vzhľadom na tieto skutočnosti predložený program súvisí aj s
hodnotami etickej výchovy. V programe možno nájsť aj pokus o komunikáciu s
publikom, čo vysoko oceňujem. Spracovanie programu považujem za dostatočne
dynamické a pútave. Program umelecko-výchovno-vzdelávacieho programu
doporučujem pre jeho informačnú, etickú i metodickú kvalitu prijať do
výchovno-vzdelávacích programov, po splnení drobných pripomienok
prekonzultovaných so zástupcom agentúry. … So záujmom som si
prečítal scenár programu AKO BOLO NA POČIATKU. Rád konštatujem, že tento
výchovný program spĺňa všetky predpoklady pre hlbšie pochopenie
židovsko-kresťanských vzťahov. To, o čo by sme sa mali usilovať v
spoločnosti, ale i v jednotlivých cirkvách, je v prípustnej (a
nezjednodušenej) forme obsahom pásma. Považujem za mimoriadne významné, že
obe pásma sú venované generáciám, ktoré sú nezaťažené a ktoré môžu pre
pochopenie a vzťahy medzi ľuďmi v budúcnosti urobiť veľmi veľa. Obe pásma
odporúčam realizovať… |