| Napísali o nás | Odborné posudky |

  Referencie
 

NAPÍSALI O NÁS

… Pozrieť si ich prišli asi všetky tunajšie školy. Ja osobne som videla predstavenie umeleckej agentúry MITU viackrát. Mala som možnosť porovnať dve podoby programu – jednu pre deti základných škôl a tú druhú pre mládež a dospelých. Všetci sa mali čo priučiť, zopakovať si. Veď aj v tejto našej prvotnej histórii starých Slovanov sa objavili nové skutočnosti. Poviete si: zase nás chce niekto vzdelávať – ale to iba pred predstavením. Forma, akou Zlata Tumová a jej manžel Milan Tuma podávajú dejiny našich predkov, vás nenechá ľahostajným ani voči tejto téme …
Bánovské noviny, č.12/1993 - Jak -

… Predstavenie, ktoré som videla, bolo tisícstošesťdesiate. Manželia Zlata a Milan Tumovci majú asi jedinú umeleckú agentúru, ktorá sa venuje výchovno-vzdelávacím programom, navyše zameraným na naše dejiny. Soľ slovienskeho chleba poznajú deti na celom Slovensku, program sa stretol aj s veľkým ohlasom u odborníkov a pedagógov. Aj deti ho vedia oceniť, nebýva zvykom, aby gymnazisti prerušovali „výchovné podujatie“ uznanlivým potleskom. Tumovci však vždy boli trochu komedianti. A tí si najviac zo všetkého cenia – potlesk.
SLOVENSKO, č.4 zima 1995 Anna Pavlíková

DEJEPIS Z VIDEA

… o tom, že v našich školách sa nie vždy učí efektívne a že suma poznatkov mnohokrát prevyšuje získanú schopnosť samostatného myslenia, svedčia dlhodobé skúsenosti. O to viac nás zaujala v minulých dňoch na výstave NOVOTECH ´92 v žilinskom Dome techniky učebná pomôcka žilinského režiséra Milana Tumu – výchovno-vzdelávací umelecký videoprogram o našich najstarších dejinách. Nielen cudzie reči sa dajú učiť podobnou formou. To, že spomínaný videoprogram bude efektívnou pomôckou vo vyuke, si myslia i odborníci.
SMER, 2.12.1992 Eva Ertlová

späť Ç


ODBORNÉ POSUDKY

… Na základe stanoviska VÚP Bratislava k výchovno-vzdelávaciemu programu „Soľ slovienskeho chleba“ a vybraných ZŠ oznamujeme, že sa stotožňujeme s kladným hodnotením jeho obsahovej a umeleckej úrovne. Originálny spôsob tematického spracovania umožňuje rozšírenie vedomostí žiakov o živote starých Slovienov, o vývoji našej štátnosti a pôsobení slovienskych vierozvestov na Veľkej Morave.
Bratislava 21.11.1991 PhDr.Miron Zelina – v.r.
riaditeľ odb.služieb škole MŠ SR

… Program SOĽ SLOVIENSKEHO CHLEBA som mal možnosť počuť a vidieť počas cyrilometodských dní v Terchovej. Zároveň som vybadal niektoré nepresnosti, na ktoré som hneď upozornil autora scenára a on moje pripomienky akceptoval. Program zapôsobil na poslucháčov veľmi hlbokým dojmom a rozhodne ho treba vysoko kladnme hodnotiť. Má znamenitý osvetový a výchovno-vzdelávací charakter.
Bratislava 21.11.1991 prof.Anton Bagin – v.r.
Bohoslovecká fak. sv.Cyrila a Metoda

… Historický výklad podáva formou dialógov a strieda ho citáciou (najmä zo Života Konstantina a Života Metoda), básnickými prednesmi, vyslovuje otázky a hľadá odpovede. Po zohľadnení pripomienok a oprave chýb môže predložený program „Soľ slovienskeho chleba“ dobre spĺňať svoju výchovnú a vzdelávaciu úlohu.
Bratislava 7.8.1992 Ján Steinhúbel, Hist.ústav SAV – v.r.

… Výchovno-vzdelávací program „Soľ slovienskeho chleba“ súvisí s obsahom a učebnými osnovami slovenského jazyka a literatúry v stredných školách. Forma spracovania a štrukturalizácie sú primerané a motivačne účinné. Základný literarnohistorický prístup k spracovaniu témy tvorí logickú štruktúru a systém vhodný na využitie vo výchovno-vzdelávacom procese…
Bratislava 26.10.1993 PeaeDr.Rudolf Trutz,Eva Gabrišová – v.r.
Výskum.ústav pedagog., Bratislava

… Nahrávku videli pracovníci, ktorí sledujú obsah vyučovania literatúry a dejepisu v základnej škole a na stredných školách. Všetci hodnotia obsah kazety  v e ľ m i   k l a d n e  a nahrávku odporúčajú využívať ako veľmi účinnú učebnú pomôcku v procese vyučovania literatúry, literárnej výchovy a dejepisu. Relácia je podľa spomenutých pracovníkov ústavu urobená z hľadiska vecnej i didaktickej podoby na profesionálnej odbornej úrovni, pretože funkčne využíva na zvýraznenie myšlienok a na zobrazenie faktov a javov veľmi výstižne slovné, obrazové, a zvukové výrazové prostriedky, ktoré v syntetickom celku pôsobia veľmi účinne.
Bratislava 26.11.1992 PhDr.Ján Krpčiar,CSc. – v.r.
Výskum. Ústav pedagog., Bratislava

… Celý projekt programu „Ako bolo na počiatku“ má nielen informačný rámec, v ktorom sa môžu nenáročnou, dosť rýchlou formou mladí ľudia dozvedieť nielen najzákladnejšie veci súvisiace s kresťanstvom, ale aj hlboký etický odkaz súvisiaci s hodnotami ako sú solidarita, odpustenie, delenie sa, empatia, hľadanie pravdy. Vzhľadom na tieto skutočnosti predložený program súvisí aj s hodnotami etickej výchovy. V programe možno nájsť aj pokus o komunikáciu s publikom, čo vysoko oceňujem. Spracovanie programu považujem za dostatočne dynamické a pútave. Program umelecko-výchovno-vzdelávacieho programu doporučujem pre jeho informačnú, etickú i metodickú kvalitu prijať do výchovno-vzdelávacích programov, po splnení drobných pripomienok prekonzultovaných so zástupcom agentúry.
Bratislava, 1.7.1996 PaedDr.Oľga Krížová – v.r.
Metodické centrum, Bratislava

… So záujmom som si prečítal scenár programu AKO BOLO NA POČIATKU. Rád konštatujem, že tento výchovný program spĺňa všetky predpoklady pre hlbšie pochopenie židovsko-kresťanských vzťahov. To, o čo by sme sa mali usilovať v spoločnosti, ale i v jednotlivých cirkvách, je v prípustnej (a nezjednodušenej) forme obsahom pásma. Považujem za mimoriadne významné, že obe pásma sú venované generáciám, ktoré sú nezaťažené a ktoré môžu pre pochopenie a vzťahy medzi ľuďmi v budúcnosti urobiť veľmi veľa. Obe pásma odporúčam realizovať…
Bratislava 11.7.1996 Prof.PhDr.Pavol Mešťan,DrSc. – v.r.
riaditeľ Židovského múzea

späť Ç